Γιατί σου προσφέρει επιλογές. Επιλογές ως προς το
τι να αγοράσεις. Επιλογές ως προς το τι να παράξεις. Επιλογές σημαίνει προφανώς ούτε τυποποιημένα
προιόντα.
Γιατί υπάρχει το κίνητρο. Καθώς είπεν ο άνταμ, κυνηγώντας
ο καθένας το προσωπικό του συφέρον, υπάρχει κίνητρο για
έρευνα και καινοτομία, και επειδή επίσης θέλουν να πουλήσουν σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον έτσι θα ρίψουν τις τιμές. Και τι άλλο θέλουμε από χαμηλές τιμές ;
Γιατί λόγο του κινήτρου υπάρχει και η αυτορύθμίση.
Γιατί ο επιχειρηματίας, θέλει να ξαναπουλήσει, έτσι θα δώκει σημασία στο να
ικανοποιήσει τον καταναλωτή. Αν κάτι πάει στραβά θα σε σκεφτεί για σε θέλει στο
πελατολόγιο του – και θα κάμει ότι είναι δυνατόν να το διορθώσει γιατί
κινδυνεύει μετά από το “name and shame”. Και λόγω της αυτορύθμισης δεν χρειάζεται καν
κράτος. Το κράτος έτσι τζι αλλιώς αν παρέμβει δεν θα είναι προς το συμφέρον των
καταναλωτών.
Γιατί χωρίς συντεχνείες και άλλα παρόμοια
υπερπρονόμια μείωνεται το κόστος, και έτσι κερδίζει ο τελικός καταναλωτής.
Γιατί αν είσαι καλός θα σε ανταμήψει. Δεν θα είσαι
άλλος ένα τυποποιημένος, αναλώσιμος υπάλληλος.
Γιατί είναι ενάντια στις επιδοτήσεις, κυρίως
κοινωνικές παροχές, επιδόματα τσεκούθκια κλπ, που δεν κάμνουν τίποτε άλλο από
το να επιβραβέυουν τους τεμπέληδες, και να προκαλούν στρεβλώσεις. Ποιός επιχειρηματίας θέλει το κράτος να στρεβλώνει την αγορά ;
Γιατί είναι πιο παραγωγική.
Γιατί μπορεί να είναι “faster, fatter, cheaper”.
Γιατί δεν περιορίζει τις ελευθερίες σου. Μπορείς
να αγοράσεις ότι θέλεις, να παράξεις ότι θέλεις, και να πεις ότι θέλεις.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ όπως και η αγορά.
Και κυρίως ; Γιατί δουλέει.
Για του λόγου το αληθές ( αρνείτο ο μπλογκερ να το βάλει σαν βίντεο.... απλά ψάχνεις στο γιουτιουμπ "food inc greek"):
Έχει κι αυτή η πουτάνα η πραγματικότητα μια συνήθεια να μην προσαρμόζεται στο μοντέλο.....
(Το κομμάτι με τους σπόρους στο 1:05:30 είναι ίσως το πιο ενδυκτικό)
18 σχόλια:
Έχω καταλήξει εδώ και πολλά χρόνια στο συμπέρασμα ότι χωρίς την ιδέα της ελεύθερης αγοράς δεν μπορεί να υπάρξει η ιδέα της δημοκρατίας. Το αν θεωρείται εφικτή η ελεύθερη αγορά, είναι ένα μεγάλο θέμα και αφήνει συνεπαγόμενα ερωτηματικά για το κατά πόσο μπορεί να γίνει εφαρμογή μιας πλήρους δημοκρατίας. Ναι, έχεις δίκιο, η πραγματικότητα έχει μια συνήθεια να μην προσαρμόζεται στο μοντέλο...Όμως, στην κοινωνική οργάνωση αποδεικνύεται συνέχεια ότι το πιο σημαντικό είναι η επιλογή της σωστής κατεύθυνσης - προς την ελευθερία και την ισότητα, δύο έννοιες που αρκετές φορές συγκρούονται, αλλά μόνο σε συνδυασμό και σύμπνοια είναι σε θέση να προσφέρουν ώθηση στον πολιτισμό.
Ακόμη και ως ανθρώπινες οντότητες με ελλείψεις και αδυναμίες, ίσως είναι μάταιο να επιδιώκουμε την ηθική ακεραιότητα, όμως η προσπάθεια δεν παύει να οδηγεί προς το σωστό στόχο/προσέγγιση.
Αν βρω χρόνο, θα προσπαθήσω να δω το βίντεο για τη δαιδαλώδη βιομηχανία τροφίμων.
Καλό απόγευμα!
εχει απολυτο δικαιο η Λεμεσια. Χωρις την ελευθερη αγορα δεν μπορει να υπαρχει δημοκρατια. Ποιά δημοκρατια όμως; Η δημοκρατια χωρις ελευθερια και χωρις χειραφετηση.
Γι αυτο εμεις ειμαστε μαρξιστες, και θα συνεχίσουμε να ειμαστε. Γιατι εκει που σταματά η ανελευθερία του ενός ξεκινά η ελευθερία των υπολοίπων - παραφραση του αγαπημενου ρητου των φιλελευθερων "η ελευθερια του ενος σταματα εκει που ξεκινα η ελευθερια του αλλου".
Αφηνω λοιπόν ενα λινκ, με ενα συντομο κειμενο, ενος μη ορθοδοξου μαρξιστη κιόλας, για το ζητημα της Δημοκρατιας και της Ελευθερίας.
http://hegel-platon.blogspot.com/2013/11/marx.html
"Σωτηρία θα πει να λυτρωθείς απ' όλους τους σωτήρες. Αυτή είναι η ανώτατη ελευθερία, η πιο αψηλή, όπου με δυσκολία αναπνέει ο άνθρωπος." Ν.Κ.
cleΟρθά, κοφτά τζιαι ξικούτσουλλα: Ελευθερία δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς κατάργηση των οικονομικών εξαρτήσεων...
Ξέρεις Στέλιο τι θα ήταν πραγματικά πόμπα; Να βάλεις έναν κομμουνιστήν να εκθιάσει τον καπιταλισμόν τζιαι ένα (νεο)φιλελεύθερον να τον αμφισβητήσει. Για την ώραν, λλίος συνήγορος του θκιαόλου:
http://www.youtube.com/watch?v=5GawavH6Jtc
Son, it's not a free market if your only option IS the market.
Συμφωνώ λίγο πολύ με τις πρώτες 34 γραμμές. Λιγότερο με τις 24-27, πλήρως με την 34!
@ λεμέσια
τι είναι αυτό που συνδέει δηλαδή την ελεύθερη αγορά με τη δημοκρατία ;
δεν συγκρούεται βεβαίως μόνο η ελευθερία με την ισότητα (αλήθεια με πιο τρόπο;). η Αγορά να να δεις πως συγκρούεται με αυτά τα δύο !
@άνευ.
σωστός
@ γουφις
μα τζαι ο μαρξ εκθιάσε τον καπιταλισμό. Εν τζαι αμφισβήτησεν την ικανότητα του να παράγει πλούτο τζαι να φαίρνει τζαι κάποιες ελευθερίες.
Η κρίτική στο καπιταλισμό από ένα νεοφιλελευθερό συνήθως καταλήγει ότι για τες "στρεβλώσεις" φταίουν άλλοι (το κράτος). Άμαν δεν έχουν την διάθεση να αμφισβητήσουν τες παραμέτρους του μοντέλου - εν διάλογο κωφών που κάμνεις
καλή ώρα....
@ στροβολιώτης
αλίμόνο να μεν εσυμφώνας :-)
έκαμες να μετρούμε τες γραμμές για του κειμένου για να δούμε τι συμφωνάς πιο λίο τζαι τι συμφωνάς παραπάνω....
φαντάζομαι το λινκ, εν τζαι άνοιξες το....
Άνοιξα το, είδα ότι θα διαρκούσε παραπάνω που το διάλειμμα μου, τζιαι έκλεισα το.
Αργότερα ίσως.
Α, προφανώς και δεν αναμένεται να δουλέψουν τέλεια όλες οι παράμετροι, αλλά μετά δες τη γραμμή 34!
Στέλιο,
Αγορά σημαίναι ανταλλαγή ιδεών, αγαθών...Από την αρχαία Ελλάδα μέχρι τη Ρώμη και όλους τους ιστορικούς και σύγχρονους πολιτισμούς κατείχε κεντρικότατη θέση στο κοινωνικό και δημοκρατικό γίγνεσθαι.
Επειδή δεν είναι εφικτές ως έννοιες (η ελευθερία της αγοράς και η ισότητα) ή σε συσχετισμό στο βαθμό που θα θέλαμε, δε σημαίνει ότι πρέπει να τις καταργήσουμε. Αυτό είναι που ήθελα να υπογραμμίσω.
Μια κλειστή αγορά σε τι θα ωφελέσει πέρα από την αντιδημιουργικότητα; Όσο για την ισότητα...Κανείς δεν μπορεί να απαγορεύσει τη συσσώρευση αγαθών. Οπότε ούτε η ισότητα είναι εφαρμόσιμη. Δεν είναι λόγος όμως, για να σταματήσουμε την προσπάθεια για την εξάλειψη της φτώχειας. Ναι, σχετικολογώ και ίσως ένας οικονομολόγος να τραβά τα μαλλιά του, αν με διαβάζει τώρα, αλλά ολίγον με ενδιαφέρει. Ο καθένας όπως τα βλέπει από τη δική του οπτική γωνία. Στην πράξη επιλέγω τη μεικτή οικονομία, από τα μοντέλα που προτείνονται. Με απλά λόγια, ελεγχόμενη κάπως, αλλά και πάλι ελεύθερη αγορά, επειδή από κάπου πρέπει να παράγονται οι πόροι για να γεμίζουν τα ταμεία του περιβόητου κράτους πρόνοιας.
Υ.Σ. Απολογούμαι αλλά δεν μπορώ να ξανακοιτάξω το κείμενο. Μόλις έκανε σεισμό. Πάλι!
@ στροβολιώτης
Και όμως είναι αυτό που αμφισβητώ.
Ότι δεν δουλεύει...
δες απλά τι γίνεται στην αγορά του φαγιού.... θα το έλεες ότι "δουλεύει" ;
Δηλαδή τι πρέπει να γίνει για να μεν δουλέφκει ;
Έτσι σοβαρά, τι θα σε έπειθε ότι τελικά δεν δουλεύει ;
@Λεμέσια
τελικά νομίζω για να μπορέσουμε να κάμουμε το διάλογο, πρέπει να ξεκινήσουμε που τους ορισμούς.... Τι κάμνει δηλαδή μιαν αγορά "ελεύθερη".
και συνεχίζω ως απάντηση στη λεμέσια και στο στροβολιώτη.
Αν υποθέσουμε ότι τα γεγονότα του ντοκυμαντέρ είναι κατά τα άλλα σωστά, τότε μπορούμεν να πούμε ότι δουλέφκει ; ή ότι ο τρόπος που δουλέφκει είναι ελέυθερος και δημοκρατικός ;
Όταν
(σε τούτη μόνο την αγορά)
- ένας στους τρεις αμερικάνους είνει υπέρβαρος.
- έχεις παραπάνω πιθανότητες να είναι υπερβαρός και άρα λιγότερο υγιείς αν είσαι φτωχός
- τζαι να θέλεις να τρώεις πιο καλά δεν μπορείς για απλά δεν σε κανούν τα ρυάλια
- πεθάνει το κοπελούιν σου που κακή ποιότητα προιόντος της αγοράς και δεν μπορείς να έβρεις το δίκιο σου
- τα λόμπυ έχουν παραπάνω δύναμη από τον καταναλωτή, λέγεται τούτο το πράμα δημοκρατία ; ή ελεθερία ;... Ζητούν απλά, να γράφει το κουτί πάνω τι εν τζίηνο που τρώεις, τζαι έχουν τη δύναμη να μεν παιρνά που τη βουλή... Αν ερωτούσαν τους καταναλωτές δεν θα εσυμφωνούσαν ; Τούτο λέγεται δημοκρατία;
- τα λόμπυ κανονίζουν για τον ευατό τους τις νομοθεσίες τζαι τες επιδοτήσεις, τι ακριβώς είναι ελεύθερο σε τούτο το σύστημα ;
- συλλαμβάνονται μόνο οι παράνομοι εργάτες αλλά όχι οι παράνομοι εργοδότες
- όταν έχουν τη δύναμη να σε μυνήσουν αλλά δεν μπορείς να έβρεις το δίκιο σου, γιατί εν πολλά τα δικηγορικά έξοδα
- Όταν δεν σε αφήνουν να φυτέψεις τους δικούς σου σπόρους !!! Αυτό είναι ίσως η πιο τρανταχτή απόδειξη από όλες. Γιατί αν είσαι του ακραίου νεοφιλελευθερισμού μπορείς να πεις ότι ο φτωχός έσσιει επιλογή (ασ φάει σωστά τζι ασ κόψει το νερό ή το ρεύμα) ή ο μεξικάνος παράνομος, ας μεν επήενε να εργοδοτηθεί (ασ εθκιακόναν). Όμως όταν μπαίνει στο σπίτι σου, ο χαφιές της εταιρείας, ο νόμος του κράτους και δικαιοσύνη, τζαι σου απαγορεύουν να φυτέψεις τους σπόρους τους δικούς σου - για ποιάν ακριβώς ελευθερία μιλούμε ; ή δημοκρατία ; Για ποιαν ελευθερία επιλογής ; (είτε του παραγωγού είτε του καταναλωτή;)
Και ας δεκτώ ότι όντως
- μπορεί να προσφέρει πολλά φτηνά κουθκιά με ομογενοποιημένο ανθυγειηνό φαγητό (στους φτωχούς)
- και αυτά συν βιολογικά προιόντα για τους αρκόντους
Τούτο το πράμα θεωρούμεν ότι δουλέφκει ;
Τι θα έπρεπε να γίνει δηλαδή για να μεν δουλέφκει;
Εγώ θα κάνω μια άλλη ερώτηση: γιατί να *μην* γίνονται όλα αυτά που γράφεις;
Δεν κατάφερα να δω ακόμη το βίντεο, αλλά από τα σχόλια σου καταλήγουμε στο ίδιο επίπεδο: αναμένεται από το σύστημα να είναι τέλειο και αλάνθαστο. Εγώ λέω πως δεν ισχύει αυτό, δεν υπάρχει καμιά εγγύηση που το συνοδεύει, δεν υπάρχει καμιά προσομοίωση του απόλυτου.
Εγώ πάντα λέω πως το σύστημα δουλεύει *καλύτερα* από ό,τι άλλο διαθέσιμο υπάρχει.
Τελειώνω με άλλη μια ερώτηση: υπάρχει εγγυημένο άλλο σύστημα που να αποτρέπει τα περιστατικά που γράφεις;
Τέλος: η ιστορία αυτή με την απαγόρευση φύτευση σπόρων αντιλαμβάνομαι πως εκτός Αμερικής από ότι ξέρω, βρίσκεται στον κύκλο των λαϊκών μύθων συνομωσιών. Θα δω τι λέει στο βίντεο…
@ στροβολιώτης
Να ξεκινήσω που το τελευταίο... Το ντοκυμαντερ είναι για την αμερική ;-)
Τέλος πάντων , δεν έσσιει τζαι τόση σημασία - σημασία είναι ποιό είναι το κριτήριο που λαλείς ότι ένα σύστημα "δεν δουλέφκει" ;
Με όρους δίκους σου.
Στο ερώτημα "γιατί να μην γίνονται", απαντώ :
Γιατί είναι άδικο. Τζαι το ερώτημα είναι πόσην αδικία μπορείς να φάεις με τη δικαιολογία ότι "κάτι δουλέφκει;".
Είναι άδικο, ακόμα τζαι με φιλελευθερους όρους !!!
Είναι τρομαχτικό το πόσα μπορεί να ανεκτεί κάποιος επειδή το σύστημα δουλέφκει....
Είναι μια δικαιολογία χωρίς όριο... Όταν όλα τα πιο πάνω κόστη τα ανεχόμαστε με το σκεπτικό "γιατί να μεν γίνονται" ή "γιατί δουλέφκει" (μια ατάκα χωρίς ορισμό) , δεν μπορώ να φανταστώ που βάλεις φρένο.
Με συγχωρείς αλλά δεν έσσει καμία διαφορά από το να δικαιολογείς ούλλες τες εκτελέσεις του στάλιν γιατί οι άλλοι ήταν "αντεπαναστάτες"...
Άφηστην οικονομική ισότητα , αφού δεν μας απασχολεί....
Πιάστο περιβάλλον.... Για ποιό λόγο να ασχοληθείς ; Αφού το σύστημα δουλέφκει. Καλύτερη εναλλακτική δεν έσσιει....
Άμα προκαλεί, αδικία, ανελυθερία, αρρωστίες τζαι δεν μας απασχολεί, πραγματικά απορώ με τι κριτήρια θέλουν να ιδιωτικοποιήσουν την ΑΗΚ ή την ΑΤΗΚ.... Επειδή εννά βρουν 10 υπαλλήλους που επιάσαν μίζες τζαι επείδη προσλήψεις τζαι προαγωγές τες κανονίζουν τα κόμματα ;
Χαράς το πράμα, μπροστα στα υπόλοιπα που "γιατί να μεν γίνουνται" ;
Βεβαίως πάντα μπαίνει τζαι το ερώτημα : "Δουλέφκει για ποιούς;"
Έσσιε το έτσι στο πίσω μέρος του εγγεφάλου σου.... Αν τύχει καμια φορά τζαι ξεκινήσουν τζίηνοι οι οποίοι το σύστημα δουλέφκει πα στη ράσσιη τους, τζαι παίρνουν κεφάλια όχι να μας πεις ότι ενεν σωστό ή άδικο.... Εν κομμάτι της διαδικασίας του συστήματος...
Τέλος, με έτσι αποτελέσματα , που με δικά μου κριτήρια σίουρα αποδυκνύεται πέραν πάσης αμφιβολίας ότι ΔΕΝ ΔΟΥΛΕΦΚΕΙ, εμφανέστατα είμαι διαθετιμένος να δοκιμάσω κάτι άλλο.... Τζι ας μεν εν εγγυημένο (εν αθυμούμαι ποιαν αγγύση που εδώκαν ως τα σήμερα, τζαι εστάθηκε κανένας στο λόο του).
Πόσο σσιειρότερα εννα ναι δηλαδή ;
Στέλιο να μη πλατειάζουμε: δεν *επιθυμώ* κάτι που εξ αντικειμένου είναι κακό.
Η ερώτηση "γιατί να μη γίνεται" έχει να κάνει μόνο με την αδυναμία οποιουδήποτε συστήματος να εγγυηθεί πως *δεν* θα γίνεται.
Το γεγονός πως κάτι είναι κοινωνικά ή περιβαλλοντικά άδικο, δε σημαίνει πως αποκλείει και την ύπαρξη του!
Το καλύτερο σύστημα είναι εκείνο που καταφέρνει να χειριστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο όλες αυτές τις δεδομένες στρεβλώσεις ή παθογένειες που υπάρχουν στο περιβάλλον και την κοινωνία που ζούμε.
απορώ, πως τζαι δεν αποδέχεσαι το κυπριακό όπως τον καπιταλισμό.
Μια χαρά δουλέφκει, δόξα συ ο θεός, έσσιει σχεδόν 20 χρόνια να έχουμε νεκρούς... Έσσιει κάποιες στρεβλώσεις αλλά γενικά μια χαρά δουλέφκει....
ΝΑΙ στο Αναν !
Και ποιός σου εγγυάται ότι θα εδούλεφκεν ; ότι εγγυημένα θα ήταν καλύτερο ;
......
μα προφανώς ένα άδικο σύστημα μπορεί να υπάρξει... Είχαμεν και το φασισμό.
........
Τέλος πάντων.
Όσον είσαι ικανοποιημένος με το σύστημα, τόσο δεν προκείται να πιστέψεις ότι πρέπει να αλλάξει (έστω και για να χειριστεί καλύττερρα τες στρεβλώσεις)
Στέλιο,
σοβαρά τώρα...
Πιστεύεις πραγματικά ότι είμαι ή είμαστε ευχαριστημένοι με το σύστημα;
Αν είχα/με κάποια καλύτερη επιλογή ή έστω ιδέες που να πείθουν για τη δημοκρατική εφαρμογή τους, δε θα τις προωθούσα/με;
Δημοσίευση σχολίου