Τετάρτη, 28 Μαρτίου 2012

Όταν τα νούμερα δεν σου βγαίνουν

(Λιον ετεροχρονισμένα.... άλλα χάτε....)

Επιτυχία για τες συντεχνίες.... Εδιασφαλίσαν την ΑΤΑ....
Θα πιάσουν οι υπάλληλοι 1.7%.
Τζαι αυξήσεις αν δεν έχουν πρόβλημα οι επιχειρήσεις... Που άτε να καθορίσεις τι είναι "πρόβλημα". Τα πεν τζαι ο γρηγόρης για τη συμφωνία να μεν τα επαναλάβουμε.
Τελικά έσσιει τζαι 2 μήνες η κουβέντα, τελικά ποιοι εδώκαν αυξήσεις ;
Άσε που τζίηνους που εδώκαν ΑΤΑ, οι μισοί εκόψαν άλλα επιδόματα...



Στο μεταξύ οι επιθέσεις ενάντια στην ΑΤΑ είναι ακαταπαυστες.
Κάποιες αξίζει το κόπο να τες δεις (όντως είναι ένα σύστημα που ευνοεί τους υψηλά αμοιβόμενους)....
Που την άλλη ο αγώνας είναι για το 1.7%....


Έσσιει λίες μέρες που προσπαθώ να καταλάβω πως δουλέφκει η ΑΤΑ.
Η αλήθεια εν τζαι ήβρα ακριβώς πως, αλλά όπως εκατάλαβα σχετίζεται με τον πλυθωρισμό του πρηγούμενου εξαμήνου.... μείον οι φόροι που όπως λαλεί σε ένα σύγγραμα της ΠΕΟ, τα εδέχτειν η ΣΕΚ και η ΠΑΣΥΔΥ επί κληρίδη με αποτέλεσμα να χάσουν οι εργαζόμενοι ένα 10% της αξίας της ΑΤΑ.
Όπως τζαι να σσιει βασίζεται πάνω στο επίπεδο του πλυθωρισμού.
Ο οποίος πως φκαίνει ;
Κάμνουν το "καλάθι της νοικοκυράς" ή πιο σωστά τον "δείκτη τιμών καταναλωτή".
Μάχουνται να συκρίνουν τες τιμές ίδιων προιόντων που πέρσι ως φέτος, τζαι φκάλουν πόσο αυξήθηκε το κάθε προιόν.
Μετά σταθμίζουν το κάθε προιόν. Αρωτούν μας ένα περίπου που ξοθκιάζουμε τες λίρες μας τζαι φκάλουν μια στάθμιση.

Πως ακριβώς το φκάλουν όμως εν τζαι ξέρω να σας πω. Υπάρχει τζαι μια μελέτη του πανεπιστημίου κύπρου που ισχυρίζεται ότι η στάθμιση εν λάθος.

Αμα τσιακάρεις τη στάθμιση βρίσκεις κάτι πράματα μπροστά σου τζαι αναρωθκιέσαι.
Ρωτάς τζαι το κόσμο γυρώ σου τζαι πάλε εν φκαίνει.
Βεβαίως ο κόσμος γυρόν σου εν τζαι εν ο "μέσος όρος".
Είναι απλά μια συγκεκριμένη ομάδα ανθρώπων με την οποία συζητάς τούντα πράματα.

Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο του δείκτη τιμών είναι το ποσόστο που λαμβάνει η στέγαση. (Και όταν λέω στέγαση εννοώ ή το ενοίκιο ή τη δόση.
Η στέγαση, υδρευση, υγραέριο, ηλεκτρικό ρεύμα και καύσιμα, τρώει περίπου 12.3% του μισθού.... με τα "πραγματικά μισθώματα" να είναι 3.18%...... δεν ξέρω - υπολογίζω ότι "πραγματικό μίσθωμα" είναι ή το νοίκι ή η δόση)


Κάτι βεβαίως που δεν αφορά όλους... οπόταν πάει ο μέσος όρος.
Εν τζαι εν ανάγκη να εν το κεφάλαιο.
Ούτε ο τζύρης μου ούτε ο παππούς μου έχουν αυτό το έξοδο.
Γιατί ο πρώτος εδούλεψε στες αραπιές τζαι ο δεύτερος έκοψεν πλυθάρκα.... οπόταν το ποσοστό που ξοδέφκουν για δόση ή ενοίκιο ισούται με μηδέν.
Για τη γενειά όμως που είναι μεταξύ 25-40 το ποσοστό τζίηνο είναι περίπου το 1/3 του μισθού του.

Γιατί αν έσσιεις ένα ζευκάρι ανοιδίκευτων που πιάνουν που 800 το μήνα, τζαι διούν ενοίκιο για ένα μονάρι 500, εν το 1/3 του μισθού.
Αν ο κοινός μισθός εν νάκον παραπάνω που τες 2000, τζαι εβάλαν τα κάτω τζαι εκάμαν ένα δάνειο των 100,000 (για ένα μονάρι) η δόση είναι ένα 700αρι το μήνα σίουρα.
Άτε να είναι δύο δασκάλοι με τον υπερβολικό μισθό των 4000-4500 το μήνα τζαι έχουν τη πολυτέλια για σπίτι, το δάνειο πάλε θα τους τρώει το 1/3 του μισθού.


Τωρά κάμνεις ένα άλλο υπολογισμό. Τα τελευταία 10 χρόνια, σε μια ελεύθερη αγορά η οποία υπόσχεται ότι το αόρατο χέρι θα μειώσει τις τιμές, οι τιμές των ακινητών ετριπλασιατήκαν. (Η πλάκα είναι ότι η εβδομαδιαία στήλη των εκτιμητών στη καθημερινή, μέσω τους συνδέσμου τους, εκφράζει λύπη και απογοήτευση επειδή οι τιμές εμιεωθήκαν 5-10% ..... τζαι θέλουν μείωση των φόρων.....Μα γιατί; όταν πέφτουν οι τιμές εν έπρεπεν να εσσιέρεστουν; Δεν το επιθυμείτε το αόρατο χέρι;)


Όπόταν για τούτην την ομάδα η οποία ακόμα δεν εδιασφάλισε στέγαση, για να έσσιει νόημα η ΑΤΑ, έπρεπε τζίηνο το 1/3 του μισθού τους που πάει για το κόστος στέγασης, να τριπλασιαστεί τη τελευταία 10ετία. Για να διατηρήσει ο μισθός τους τη καταναλωτική του δύναμη. (Έννα μου πεις τωρά τι θέλεις ; Να μεν αμοίβεσαι ανάλογα με τη "παραγωγικότητα"σου, να μεν ανάλογα με τη "ζήτηση και τη προσφορά" του "προιόντος" που ονομάζεται εργασία και αντί τούτων να λαμβάνουνται τζαι υπόψιν τζαι "οι ανάγκες" ; Ε, τζαι σίγα ρε.... Που την άλλη.... εν τζαι εν επιστήμη..... Αν επληρώνετουν αρκετά ο κόσμος για να ξεπληρώνει τα στεγαστικά του δάνεια, η "χρηματοπιστοτική κρίση" μπορεί τζαι να μεν εξεσπούσε...)


Εν ολίγοις για τούτην την ομάδα το 1.7%, ΑΝ δεν μειωθεί ο μισθός τους, ΑΝ εν με τζίηνους που καλύφκουνται που συλλογικές συμβάσεις, τι εννά πιάσει ;

Τζίηνοι με τα 800 θα πιάσουν 13 ευρά το μήνα. Ίσια με 3 καφέδες. ή τρία πακκέττα τσιάρα. Τζέραστε ρε παιθκιά τρεις καφέδες του μάστρου σας που εν φκαίνει...
Τζίηνοι με τα 1000 πιο τυχεροί..... 17 ευρώ το μήνα.
Οι άλλοι με τες 2000.... το πούλο, εν δημόσιοι.

Όποταν το πρόβλημα για τούτη τη γενειά δεν είναι η ΑΤΑ, είναι ότι οι μισθοί ειναι εξευτελιστικοί ευθής εξαρχής. Τζαι τζιαμέ που ήταν να χρώστας ένα σπίτι 20 χρόνια τωρά χρωστάς το 35-40..... Έξω οι τόκοι...


Τζαι τωρά που είπα τόκους.... Που μπαίνουν οι τόκοι στο δείκτη τιμών καταναλωτή ;

Πριν λίες μέρες ο περσιάνης στο καπιταλ, έλεε με απόλυτη φυσικότητα ότι τα επιτόκια δεν μπορούν να είναι χαμηλότερα του πλυθωρισμού....
Γιατί;
Το ερώτημα βεβαίως δεν ετέθην.

Η απάντηση είναι βεβαίως, ότι η τράπεζα αν σε χρεώνει επιτόκιο πιο χαμηλό του πλυθωρισμού χάνει.
Ε, εν τζαι γίνεται να χάνει.....
όποταν κάθε φορά που ο πλυθωρισμός πάνει πάνω, τα επιτόκια παν ακόμα πιο πάνω.....Τρώεις την διπλά....Αλλά αν σου δώκουν ΑΤΑ....θα επανατροφοδοτήσει το πλυθωρισμό....

Ε, καλο.....Ίντα ωραίοι ένι α; !!!

Δεν μπορούν να καταλάβουν ότι η ΑΤΑ είναι προιόν της αποτυχίας του συστήματος τους. Μόνο ένας τρόπος υπάρχει να καταργηθεί η ΑΤΑ. Ο καπιταλισμός επιτέλους να μας δώκει τζίηνο που υπόσχεται. Χαμηλές τιμές. Μεν βάλεται πάνω στες τιμές να μεν θέλει τζαι ο κόσμος ΑΤΑ.


Άσχετο.... Στο πρόγραμμα της μουσουλμανικής αδελφοτητας της Αιγύπτου το να έχεις μια στέγη πάνω από το κεφάλι σου είναι "ανθρώπινο δικαίωμα". Αλλά ακόμα και στη καπιταλιστίκή θεώρηση υπάρχει η περίφημη ιεράρχιση των αναγκών του Μασλοου. Μια στέγη είναι από τις βασικές ανάγκες..... όι.... "προιόν"...


..............
Γερμανία 1

Το 2002-5 έκαμνα το (καπιταλιστικό είδος πτυχίου) μπάτσελορ στα οικονομικά.
Μας εσυστήναν τζαι τον οικόνομιστ τον οποίον εθκιέβαζα ενελειπώς.
Ο οικόνομιστ λοιπόν όλοι τζίηνη τη περίοδο εκατηγορούσε τη γερμανία ότι έχει χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Ότι έχει ψηλή ανεργία. Και όλα αυτά γιατί η αγορά εργασίας είναι "too rigid". Επειδή η αγορά εργασίας δεν ήταν "ελαστική".
Που την άλλη οι αγγλοσάξονες επηέναν τα τέλια. Χαμηλή ανεργία, πιο ψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης.....κλπ

Ο οικόνομιστ μάλιστα όταν οι γερμανοί (για τα δικά τους συμφέροντα) είπαν όχι στο πόλεμο του ιρακ εφκήκε με κεντρικό άρθρο και ισχυρίζετουν ότι η γερμανία χάνει τον ηγεμονικό της ρόλο στην ευρώπη, και θα την αντικαταστήσει η νέα αναπτυσσόμενη δύναμη......η ισπανία.... Βλέπωντας τη μακροοικονομική αντίληψη των νεοφιλελευθερων λιγότερο από μια δεκαετία μετά, καταλαβαίνει κάποιος πόσο καταλάβουν που οικονομία....


Πίσω στη σύγκριση γερμανών και εγγλέζων..... Μια φορά το χρόνο, έφκαλε το BBC μια μέτρηση που δεν εκόλαν..... Στην αγγλία, ελάλεν, το 25% των παιδιών είναι κάτω που το όριο της φτώχιας..... Μια φορά το χρόνο βεβαίως, όχι σαν τα άλλα νούμερα που φκαίνουν με την εφτομάδα...... Εν ποτούντα νούμερα που δεν απασχολούν τους "οίκους"....Τζαι τούτο πριν τη κρίση.... Τζαι βάλεις τα νούμερα κάτω τζαι λαλείς.

Καλά ρε παιθκιά, πως γίνεται να έχεις ψήλους ρυθμούς ανάπτυξης, ανεργία κάτω που 5% τζαι ένα 1 στα 4 μωρά να είναι κάτω που το όριο της φτώχιας ;

Γίνεται καλό εν γίνεται!
Γιατί θυμούμαι ένα αμερικάνο καθηγητή τζιηκάτω που μας ελάλεν που το 2002: Μεν τους ακούτε που σας λαλούν ότι η γερμανία έχει 8, τζαι 9 τζαι 10% ανεργία. Να θυμάστε πάντα ότι έχετε το 90% των εργαζομένων που έχουν καλές δουλειές.
Η χαμηλή ανεργία στην αγγλία, βασίζεται στην ευέλικτη εργασία, στη ανυπαρξία δηλαδή μισθού...... (φυσικά τη τελευταία δεκαετία αρκέψαν τζαι οι γερμανοί τούτα τα τρικ... αλλά σε σύκγριση με τους εγγλέζους που έσσιει 30 χρόνια - ακόμα τα πράματα εν καλύττερα....)

Όσον καλά τζαι να τα νούμερα σου ρε φίλε..... άμαν ένα στα τέσσερα μωρά, σε καλούς τζαιρούς εν φτωχό..... Τι το θαυμάζεις τζίηντο σύστημα ;


......
Γερμανία 2

Οι φοιτήτες των ανατολικών χωρών εδουλέφκαν για να χρηματοδοτήσουν τες σπουδές τους. Εμείς αν εκάμναμε κανένα κουτσοδούλι ήταν για το κέφι μας. Ως ανοιδείκευτοι επιάναν στη δυτική γερμανία, 8 ευρώ την ώρα. Γκαρσόνια, λάντζα, καμαριέρες..... 8 ευρώ την ώρα....
Που αν το κάμεις 40ώρο τζαι ένα μήνα γεμάτο, φκαίνει ως ανιδείκευτος, ένα 1300άρι το μήνα. (στην ανατολική έβλεπα στο γιουρονιους προχτες έπεσεν στα 5 την ώρα)

Που σαν φοιτητής επέρνας βασιλικά με 600 το μήνα στην ανατολική τζαι 750-800 στη δυτική. Πες ότι σαν φοιτητής είσσιες ένα σωρό εκπτώσεις.... ως ανειδήκευτος πάλε επέρνας.

Έρκεσαι δακάτω, ο ανειδήκευτος πιάνει 700-800, με τα πτυχία πιάνει 1000.... 1200 αν πέσσεις σε κανένα πολλά φουαρτά..... Τζαι μόνο ενοίκιο θέλει 500 το μήνα. Αν βάλεις τζαι τα υπόλοιπα..... φίλε μου θα μινήσκεις με τη μάνα σου όστι να πεθάνεις......


Εν τζιαμέ που λαλείς ότι κάτι πάει λάθος σε τούντη δουλειά.
Πως γίνεται ο γερμανός να πληρώνει πιο ψηλούς φόρους, πιο ψηλούς μισθούς, να χρεώνει πιο λία τζαι να φκάλει τζαι κέρδη, τζαι οι δικοί μας να πλερώνουν πιο χαμηλούς φόρους, εξευτελιστικούς μισθούς να υπερχρεώνει τζαι πάλε να κλέεται;.... Για 13 ευρώ που εννά δώκει ΑΤΑ.....


Που πα να πει θκύο πράματα: ή όσα τζαι να τσαρουκιάσουν εν τους κανούν.... ή αν με τούντα δεδομένα όντως δεν έχουν κέρδος..... Αν πάρουμε τη καπιταλιστική θεώρηση.... Δεν έχουν "επιχειρηματικό πνεύμα".... Οπόταν να φύουν που την αγορά τζαι κανεί...



.............
Τα μαθηματικά των επιδομάτων:

Διούν 20-25 εκατομύρια το χρόνο σε επιδόματα. Τζαι που τζίηνα ένα ποσοστό (3% περίπου) πάει για τους αιτητές και δικαιούχους πολιτικού ασύλου.

Τα άρθρα αμέτρητα. Οι εκπομπές σε ράδια και τηλεοράσεις εκατοντάδες. Οι πολιτικές παρεμβάσεις εβδομαδιαίες..... Εκδηλώσεις, πορείες ακόμα τζαι ξύλο για 25 εκατομύρια (που είναι ΚΥΡΙΩΣ για τους κυπραίους.....το λαουτσίκο που λαλεί ο φούλλης και ο λευτεράκης).

Δεν θα πω καν για το ρατσισμό, τες διεθνείς συμβάσεις κλπ κλπ.
Θα σκεφτώ τη πούγκα μου.
Κόψετε τους τα.
Να τους τα κόψουν σιορ!
Βάρτε τους με σε ένα πλοίο τζαι πεψε τους που τζιαμέ που ρταν.
Αν θα μας έρτει πιο φτηνό, πέξε τους τζαι κανεί.
Εννα τους έχουμε να εκμεταλεύκουτναι το σύστημα τζαι να τσακρούν 2000 ευρώ το μήνα για να θωρούν τη μπάρτσα ;
Πόσα να μας κάτσει που μια σφαίρα του καθενου;
Ούλλους, όσοι πιάνουν επιδόματα, πέξιμον τζαι κανεί.


Σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, είμαστε 800,000.... νομίζω.
Δηλαδή, άμαν τους ξεφορτωθούμε τούτους τους άχρηστους, τους κιλληντζιηρους τους τεμπερχαναές, θα πιάμεν ο καθένας που 30 ευρώ το χρόνο....

Άκου ππαρα!!!
Σχεδόν εν παραπάνω που το 1.7% της ΑΤΑ!!!
Κάμετε το τζαι εννα πλουτίσουμε!!!
Θα τρέχουν που τα ποηνάρκα μας.


Ταυτόχρονα (όπως εγράψαμεν παλιά) χιλιάδες συμπολίτες μας επιάσαν τη περίφημη επιστολή που τες τράπεζες (τες τράπεζες ΜΑΣ που λαλεί τζαι ο χριστόδουλος) που τους ενημερώνουν ότι κατά τη κρίση τους, αυξάνουν το περιθώριο κερδους κατά 1,5%....τζαι βάλε.
Δηλαδή..... Αν έσσιεις 100,000 δάνειο, σου κάθετε 1500 το χρόνο.
Αν έσσιεις 200,000, εννά σου ρτει 3000 ευρά το χρόνο.
Τρώει σου δηλαδή ένα μισθό το χρόνο !!!

(Εν τζαι το ίδιο το μέγεθος σε ευρώ του 1.7% ΑΤΑ τζαι 1.5% αύξηση στο περιθώρειο κέρδους - στο ένα πιάνεις 17 ευρώ στο άλλο κλεφκει του 1500 !!)

Πουντα άρθρα ;
Πούντες πολιτικές παρεμβάσεις ;
Πούντες εκδηλώσεις, τες πορείες, το ξύλο ;
Πούντον πολίτη να φκάλει μια τέθκιαν επιστολή την εφτομάδα όπως έκαμνε για τες διπλές τριπλές συντάξεις ;
Που εν ο φιλελευθερος, ο κουλίας, η σημερινή, ο τσουρούλλης και οι λοιποί άχρηστοι των ΜΜΕ που ανεμίζαν τα τσέκια των αιτητών ;
Εσσιει 52 άχρηστους μες τη βουλή που το ανέχουνται, τζαι κάποιοι κάμνουν αγώνα για να μας γλυτώσουν 30 ευρώ.



Εν τζαι εγενηθήκαμεν τζαι εθκιβάζαμεν μαρξ......
Αναγκάσετε μας.

Πέμπτη, 15 Μαρτίου 2012

Αποχαιρετισμός στον peter loizos και τη δόμνα σαμίου

Για το βιογραφικό του peter loizos, και τη προσφορά του στη κυπριακή ανθρωπολογία, συνίσταται η επίσκεψη στο μπλογκ του λινού..... Να πω αρχικά ότι εγώ δεν είμαι της σχολής της "κοινωνιολογίας/ ανθρωπολογίας". Θα πω μόνο πως εβιώσα το βιβλίο του Λοίζος για το χωρκό του. Το βιβλίο του peter loizos για το χωρκό του, ήταν ίσως από τα βιβλία που μου εδώκαν μιαν οπτική γωνία, άνγωστη σε μένα ως τότε....


Γιατί, οι πλείστοι κυπραίοι με ένα Α ενδιαφέρον για το κυπριακό έχουν 3-4 βιβλία - ανάλογα με την ιδεολογική τους κατεύθυνση: Την κατάθεση του κληρίδη, τα βιβλία του πλουτή, κάμποσούς δημοσιογράφους, παυλίδης, δρουσιώτης, παπαγεωργίου, τα απομνημενέυματα του γρίβα κλπ... Γενικά μεγαλώνεις με μιαν εντύπωση ότι η όλη περίοδος του κυπριακού ήταν για τους κυπραίους οι κόντρες με τους τούρκους, ποιός ήταν ο πατριώτης ποιός ήταν ο προδότης, ο μακάριος, ο γρίβας, το ακελ, οι εγγλέζοι, οι αμερικάνοι, η ΣΙΑ, η ΕΟΚΑ η πρώτη, η ΕΟΚΑ οι άλλη.....
Μόνο τούτοι υπάρχουν......


Ε, το πρώτο πράμα που ήβρα στο Λοίζο ήταν το Χωρκόν. Έν τζαι γίνεται να ήταν κάθε μέρα η έγνοια του κυπραίου ο Μακάριος, ο γιωρκάτζης ή ο παπης..... Τζαι αν τζαι επηρεάζαν τη ζωή του χωρκού, το χωρκό αποροφούσε τζαι εκτόνωνεν τούντες κόντρες με το δικό του τρόπο.... Πριν το Λοίζο το χωρκόν δεν υπάρχει..... Υπάρχει μόνο στον καλλίνικο που γυρίζει τα χωρκά να καταγράψει τραούθκια.... Αλλά τζίηνη κόντρα εν τζαι βιώθηκε που ούλλους με τον ίδιο τρόπο.... Εν τζαι υποτιμούμεν την, βεβαίως εκόστησε ζωές, αλλά στο χωρκό τα πράματα ήταν διαφορετικά.


Ο Λοίζος, μου έδωκε τζαι ένα άλλο πλαίσιο αντίληψης του χωρκού που ποτέ πιο πριν δεν είχα.... Πριν επηέννα στους παππούες τζαι τους ελάλουν: Παππού πε μας καμιά ιστορία....Ως τζιαμέ... Τζαι συνήθως άκουα τες ίδιες.... Γιατί άτε, άμαν σου πει ο άλλος πε μου μιαν ιστορία..... πόσες να σσιεις έτοιμες να πεις ; Τζαι που να ξέρεις ο άλλος τι θέλει να ακούσει ;

Ο λοίζος μου έδωκεν τες ερωτήσεις. Εμπόρεσα να ρωτήσω πλέον τζαι να μάθω για τα χωρκά μου. Λαλεί ο Λοίζος για τα χωρκά της μόρφου ότι εκάμαν διατρήσεις.... Που τι σημαίνει τούτο ; Ανεξαρτητοποιηθήκαν που τη βροσσιή. Εμπορούσαν να σπείρουν τζαι 3 φορές το χρόνο....Τζαι πιο μετά να βάλουν τζαι δεντρά.....Βάλε το ότι ήταν κάμπος.... εύφορος..... Παράδεισος λαλεί ο παππούς που εν που τη περιοχή (Εϊχαν τη τύχη λέει ο Λοίζος να βιώσουν μια ανάπτυξη που λίοι αγρότες είχαν ή ακόμα θα έχουν τη τύχη να βιώσουν)..... Όποταν ο άλλος που εν πίτσιλλος, τζαι έπρεπε να τα βάλουν με τα βουνά, να κάμουν δώμες, λούρες - λούρες, που ποττέ δεν θα μπαινε μηχάνημα μέσα... εν τζαι επρόκειτον ποττέ να αρκοντήνουν.... Αλλά να θκιακωνούν μεροκάμματα στα μεταλλεία.... Που μετά την απεργεία, εν τα θωρούσαν ούτε με τηλεσκόπειο....... Οπόταν εν πιο εύκολο να απαντήσω στη ερώτηση γιατί ο παππούς του κάμπου άφηκε τες κορες του να θκιαλέξουν γαμπρο ακόμα τζαι να σπουδάσουν, ενώ ο άλλος, εσπούδασεν έναν, τες κορούες εχάρτωσεν τες. Τζι ας ήταν πιο πιστός στο κόμμα..... Αν τζαι ήταν της ίδια ηλικίας, τζαι οι θκυο εξεκινη΄σαν φτωσσίοί τζαι αγρότες, τζαι τους εχωρίζαν λιο΄τερο που 50 χιλιόμετρα, η διαφορά στην ανάπτυξη που εβιώσε ο ένας με τον άλλο ήταν τεράστια.



Ο Λοιζός, έφερεν την έννοια του μικροσυμφέροντος. Όχι με την έννοια που του καθικιού που υπάρχει στη καπιταλιστική θεώρηση. Γιατί υπάρχει το μικροσυμφέρον, αλλά υπάρχει τζαι η συγγένια, το κουμπαριλίκκι, η αλλυλεγγύη του χωρκού. Όμως υπάρχει το μικροσυμφέρον..... Με την ανεξαρτησία λαλεί ο Λοίζος, εφκήκαν 1000αδες πιστοποιητικά "αγωνιστών", τα οποία αρκετοί εμπορεσαν να εξαργυρώσουν με θέσεις στο δημόσιο.... Αλλά τα πιστοποιητικά ήταν παραπάνω που τες θέσεις.... Όποταν να σου τζαι οι δυσαρεστημένοι. Σκέφτου να ξαναδείς την αντιπολίτευση στο Μακάριο κάτω που τούντο πρίσμα. Όπως τον εθνικιστή (στου παπαδάκη) στον Τακτακαλλά που μόλις εφύαν ο τούρτζιοι, έβαλεν πισινή το φορτηγό τζαι εφόρτωσε ότι είσσιεν ο τούρκος ανταγωνιστής μεσ στο πελεκανίο του ... Αποιδεολογικοποίηση (των πάντων) ; Όχι.... Αλλά χάτε, ο καθένας με τη συμμετοχή του σε ένα ιδεολογικό όργανο, κάποτε ήταν (εννα) να γυρέψει ένα αντάλλαγμα.

Ακόμα τζι αν δεν ήταν ακριβώς για τη πούγκα τους। Ο αρκατζίτης "αγωνιστής" που εκατάργησε δια της βίας των σύνδεσμο αποφήτων γιατί είμαι αγωνιστής τζαι ότι πω πρέπει να γίνει - εν χαρακτηριστική περίπτωση. Μπορεί να μεν έπιασε υλικό αντάλλαγμα αλλά "είσσιεν τη ψευδαίσθηση πως ήταν εξουσία".









Εν, ενδιαφέρον ανάλυση, γιατί αν πει τζαι κολήσσει σου, δύσκολα μπορείς να δεις τη πολιτική διαφορετικά....


Βεβαίως στη κύπρο τούτη η ανάλυση, αν είσαι αριστερός "συφέρει"σου....ή τουλάχιστο, δεν σε ενοχλεί..... Γιατί εν άλλοι που είχαν την εξουσία....Ούτε στο Λοίζο, ούτε στο Παπαδάκη θα έβρεις ακραία παραδείγματα αριστερών που θα εχρησιμοποιούσαν την ιδεολογία τζαι ταυτόχρονα θα εφροντίζαν τζαι τη πούγκα τους.... Κυρίως τη συγκεκριμένη περίοδο τούτα ήταν προνόμια κυρίως της δεξιάς (μετά το 2003 που κυβερνούν τζαι τούτοι τα πράματα βεβαίως αλλάξαν). Το παραδέχεται άλλωστε τζαι ο Λοίζος: Υλικά ανταλλάγματα για τους αριστερούς ήταν καμιά υποτροφία στην ΕΣΣΔ τζαι τούτο μόνο αν ήσουν ψηλά στην ιεραρχία.... Εν οι αγωνισταί που είχαν πρόσβαση στη κυβέρνηση, στες άδειες εισαγωγής, στες άδειες οικοδομής.... "EOKA honeymoon" το λέει ο Λοίζος....


Που την άλλη, οι μεγαλύτεροι επικριτές τέτοιου είδους ανάλυσεων στην Ελλάδα του εμφυλίου είναι εξ αριστερών. Εκτός του ότι η αλλυλεγύη του χωρκού τζικάτω εν τζαι επολοδούλεψε, τέτοιες μελέτες θεωρούνται που την αριστερά ότι "αποιδεολογικοποιούν" τον εμφύλιο και ότι δεν λαμβάνουν υπόψην "το όλον". Ο διάλογος για την ιστορία υπήρξε έντονος με τους αριστερούς να αππορίπτουν αυτού του είδους την μεθοδολογία ασυζητητι. Εβαφτησαν τους "μεταμοντερνιστές" τζαι εκλείσαμεν (Χαρακτηριστικοί περίπτωση δεξιών ακαδημαικών που στηρίζουν τούτη τη μεθοδολογία:
Γιωργος Αντωνίου - Νίκος Μαραντζίδης: Η Εποχη της Συγχυσης, Η Δεκαετία του 40 και η Ιστοριογραφία 2008)....


Αντίστοιχα όσους αρκατζιτες δεξιούς έτυχε να γνωρίσω..... Δεν κατηγορούν ευθέως τον χωρκανό τους τον επιστήμονα, αλλά μια σπόντα ότι ήταν λιόν αριστερός, ή ότι "εν τα γραψε ακριβώς όπως ήταν", έννα σου τη σύρουν....


Εκτός που το μικροσυμφέρον υπήρχε τζαι η αλλυλεγύη του χωρκού. Η οποία είναι ενδιαφέρον ότι την αντιπαραβάλει με "την πολιτική". Δεν είναι μια παραμυθένια αλλυλεγύη, όπου ούλλοι ζουν χαρούμενα, αλλυλέγυοι στα προβλήματα τους. Η αλλυλεγγύη του χωρκού είναι η άμυνα ενάντια στη πολιτική που ήρτε που έξω. Οι κόντρες της πολιτικής που έδημιουργούνταν σε ένα χώρο έξω που το χωρκό, το χωρκό εβρισκε τον τρόπο να μεν τες αφήνει να ξεφύγουν - όσον αφορά τη βία τουλάχιστο ...

Στο χωρκό του παππού εστείλαν ένα αγωνιστή, να εκτελέσει ένα αριστερό γιατί ακούεις τζαι συ, έκλεψεν τους ένα όπλο (πόσον ηλίθια φαίνουνται τούτα 60 χρόνια μετά.... Επιάν μας όπλο ρε - να τον παίξουμε). Ε, στο χωρκό, επεμβήκαν τα ξαδέρκια, ρε εν συγγενής, ρε εν γίνεται - τελικά οι ψύχραίμοι ήβραν τον αριστερό, έδωκεν τους το όπλο τζαι το θέμα έλειξε χωρίς εκτελέσεις.... Καλές οι ιδεολογίες αλλά χάτε... έννα παίξεις το συγγενή σου ;

Κάποια μέρα ελπίζω να αξιωθώ να θκιεβάσω τζαι το δεύτερο κομμάτι της ιστορίας των αρκατζιτών.... Μετά τον πόλεμο.....

Ο Λοίζος επίσης, χωρίς να κάμνει εκπτώσεις στην επιστήμη και μεθοδολογία, δεν χαρακτιρίζεται που το "κόμπλεξ" των κοινονιολόγων που θεωρούν ότι όσο πιο περίπλοκα γράφουν τόσο πιο καλοί είναι. Το βιβλίο του είναι εύκολο στην ανάγνωση, παρόλο που κυκλοφορούν από ότι ξέρω μόνο στην αγγλική (που τον εκδοτικό οίκο Βιβλιοπολις που αν δεν απατώμαι είναι του ρίχτερ, και έχει μια εκπληκτική σειρά βιβλίων για τη κύπρο ).


Και είχε μια κοφτερή ματία που εδιαπέρασε τη κοινωνία του χωρκού. Μια σύντομη ιστορία, αναφορά στην οικονομία, στην οικογένια, στη φιλία, στο κουμπαριλίκκι, στη πολιτική, στο πως αντιδράσαν οι χωρκανοί σε τούτη, τα συνεργατικά, οι διατρήσεις, οι φράχτες, οι εκλογές.....

είσσιεν τζαι χιούμορ. Ξαναβλέποταν σήμερα το βιβλίο, μου έκαμεν εντύπωση πόσες φορές άφηνα ένα χαμόγελο δίπλα που κάποιο σχόλιο του Λοίζου.
Οι κύπραίοι λαλεί σε ένα σημειό εν καφκατζίες. Ένας που τους λόγους που οι καφκάες φαίνεται να είναι συχνό φαινόμενο είναι επειδή (γνωρίζουν ότι) πάντα θα έχει κάποιο κοντά να τους χωρίσει :-)

Ένας αριστερός στο χωρκό ισχυρίζετουν ότι το γάλα το σοβιετικό ήταν καλύτερο που το κυπριακό γάλα βλάχας (το οποίο εν ελβετικό).Άρεσκεν τους τότε να σιομαλίζουν τη σοβιετική ένωση..... Αλλά η γυναίκα του εν γάλα βλάχας που εγόραζε γιατί παραδοσιακά ήταν τσιακαρισμένο.... Καλή η ιδεολογία αλλά σπίτι εν άλλος ο μάστρος :-)


................

Για τη δόμνα Σαμίου, εν θα βάλω βιογραφία.
Στο Καλό Κυρά


Στο Καλό Καπετάνισσα

Ε, ρε τραουθκιές που σιει να πέσσουν στον Αδη
(Είναι ενδιαφέρον ότι άμα πεθάνει ένας τραγουδιστής (θέλουμε να) τον φανταζούμαστε να τραγουδά στον Αδη. Εν τζαι φανταζούμαστε ποττέ τι θα κάμνει ένας κοινωνιολόγος στον Αδη. )